KÖRNING I Halkbana Stockholm
Snabbfakta: Hur man kör i snöväder
Kör ditt fordon långsamt och smidigt, inklusive bromsar, styrning, acceleration och växling.
Accelerera försiktigt fordonet med låga varv och växla till en högre växel så snabbt som möjligt.
Håll ett större bromsavstånd mellan din bil och fordonet framför dig.
Om bilen börjar sladda, försök att inte få panik. Styr försiktigt in i den. Ta inte händerna från ratten och slå inte in bromsarna.
Slå på dina strålkastare. Om sikten sjunker under 100 meter, tänd dina dimljus. Men kom ihåg att stänga av dem när sikten förbättras.
Vinterförhållanden kan ställa bilister inför en stor utmaning. Minusgrader, dålig sikt och halt väglag orsakar en hög risk att tappa kontrollen över ditt fordon och råka ut för en olycka.
Det är därför när snövädret kommer är det viktigt att vidta lämpliga försiktighetsåtgärder för dig själv och ditt fordon. Att anta ett annat förhållningssätt till din körstil hjälper dig också att undvika svåra situationer. Här är några användbara tips för säker körning i snö.
Montera vinterdäck
Först till kvarn, dina däck. Kontrollera regelbundet slitbanan för slitage och byt ut dem vid behov. I de flesta länder är den lagliga gränsen för mönsterdjup på däck 1,6 mm. Tänk dock på att säker körning i våta och snöiga väderförhållanden påverkas av mönsterdjupet, mönsterdesignen och gummiblandningen i slitbanan på dina däck. På våta eller snötäckta vägar kommer bromsprestanda gradvis att minska med lägre mönsterdjup. På våta vägar finns ytterligare risk för vattenplaning med minskat mönsterdjup.
Kontrollera därför dina däck regelbundet, sänk hastigheten på våta och snöiga vägar och överväg att byta däck i god tid. Att kontrollera att du har rätt däcktryck kommer också att förbättra din bils hantering och bränsleeffektivitet.
Du bör också överväga att utrusta ditt fordon med vinterdäck eller helårsdäck. De har ett dedikerat slitbanemönster för bättre grepp på snö och is, och de använder en unik gummiblandning som förblir flexibel i kalla, våta förhållanden. Däck som är certifierade med en symbol för en bergsnöflinga med tre toppar på sidoväggen är de som skaffas.
Innan du kör
Innan du ger dig ut på din resa, studera rutten framför dig och ge tillräckligt med tid för att nå din destination. Kontrollera lokala väderrapporter och trafikuppdateringar för att förutse eventuella störningar. Planera din rutt för att gynna större vägar, eftersom det är mycket mer sannolikt att de har röjts från snö och grusade.
Rensa all snö från dina bilfönster, speglar, lampor och taket innan du åker; att köra med snö på din bil är farligt och potentiellt ett brott mot lagen. Snöbyar kan till exempel falla av ditt fordon och skymma sikten för andra förare.
Fyll på vindrutespolaren med en stark frostskyddsmedelskoncentration så att den inte fryser på glaset. Även insidan av vindrutan behöver avimmas. Det är olagligt att köra utan full sikt genom alla fönster på din bil.
Du vill ha en full tank med bränsle, så ta en avstickare till närmaste bensinstation innan du börjar resan ordentligt.
Ha ett anständigt par solglasögon till hands, vilket kan minska bländningen av låg vintersol på snön. Och håll din mobiltelefon fulladdad, med numret till en leverantör av haveritjänster lagrat så att du omedelbart kan ringa efter hjälp.
För att förbereda dig för ett potentiellt haveri vid sidan av vägen, sätt ihop ett nödpaket med mat, dryck, en ficklampa och extra kläder och ha det i bagageutrymmet. Det är också praktiskt att förvara en synlig väst, en varningstriangel och en första hjälpen-låda.
När du är redo att sätta dig bakom ratten, se till att bära torra, bekväma skor. Försök att undvika att ta med dig snö in i bilen; pölar samlas när det smälter och pedalerna blir hala.
Hur man kör på Halkbana Stockholm vägar
Den gyllene regeln är att alla reglage på ditt fordon – inklusive bromsar, styrning, acceleration och växling – ska manövreras långsamt och smidigt.
Accelerera försiktigt fordonet med låga varv och växla till en högre växel så snabbt som möjligt. Håll nere hastigheten, var medveten om potentiella faror och ge dig själv tillräckligt med tid att bromsa och styra. För att minska risken för att hjulen slirar, använd den andra växeln istället för den första.
Håll ett större bromsavstånd mellan din bil och fordonet framför dig, särskilt under förhållanden som regn, is och snö; lämna så mycket som tio gånger det vanliga rekommenderade gapet.
När du klättrar i backar, lämna gott om utrymme framför bilen så att du kan hålla en jämn hastighet utan att behöva växla växel eller accelerera.
När du går i nedförsbacke, använd en låg växel för att gå i nedförsbacke och försök undvika att bromsa om det inte är absolut nödvändigt. Återigen, se till att du lämnar gott om utrymme mellan dig och bilen framför dig.
Växla ner och använd motorbromsen för att bromsa bilen, men om du behöver använda bromsarna, använd dem försiktigt.
När du närmar dig en kurva, börja bromsa innan du börjar vrida på ratten. Om din bil tappar greppet, försök att inte få panik; den bästa åtgärden är att lätta på gaspedalen och hålla hjulen pekade i den riktning du vill färdas i.
Om bilen börjar sladda, försök att inte få panik. Styr försiktigt in i den. Om den bakre delen av bilen glider åt vänster, till exempel, styr då åt vänster. Du får absolut inte ta händerna från ratten eller slå in foten i bromsen.
När du kör genom kraftig snö, se till att tända strålkastarna. Var inte bara beroende av varselljus. Om sikten sjunker under 100 meter, tänd dina dimljus. Men kom ihåg att stänga av dem när sikten förbättras.
Om det inte finns något grus på vägarna, undvik att köra i andra fordons hjulspår; packad snö är mer isig än nysnö.
Comments
Post a Comment